پیکتوگرام  

 پیکتوگرام  

پيكتوگرامها معمولا براي بيان تصويري ساده و روان مورد استفاده قرار مي گيرند. اين مفاهيم مي تونه هشدار دهنده، راهنمايي كننده و… باشه. به عبارت ديگه با استفاده از اين نمادهاي تصويري ميتونيم به يك ارتباط تصويري دست پيدا كنيم.معمولا اين نوع از نشانه ها براي آسون شدن ارتباط در يك محيط بكار ميرهمثل علائم و نشانه هاي موجود در فرودگاه، ترمينالها، راه آهن، فروشگاه، بيمارستان، مترو، پارك، باغ وحش، مهدكودك، و يا تصاوير بعضي از تابلوهاي راهنمايي و رانندگي مثل: محل عبور بچه ها، ورود كاميون ممنوع، محل ريزش كوه، جاده لغزنده است ودر طراحي اين نشانه ها تصاوير ساده ميشن و چند بخش از عناصر اضافي حذف ميشه ولي نبايد به گويايي اون صدمه وارد بشه. يعني بيننده به محض ديدن نشانه بايد به راحتي به مفهوم اون دست پيدا كنه.از خصوصيات ديگه پيكتوگرامها اينه كه به دليل اينكه در يك محيط تعدادي از اينها مورد استفاده قرار ميگيرند بايد طراحي به صورتي انجام بگيره كه هم مفاهيم مورد نياز بيان بشه هم اينكه در كل يك پيوستگي و همگوني شكلي با هم داشته باشند.پيكتوگرام برخلاف آرم نياز به سادگي و گويايي خاص خودش رو داره و از پيچيدگي كمتري نسبت به آرم برخورداره. پيكتوگرام نبايد گنگ و پيچيده باشه چون كارايي خودش را از دست ميده.پیکتوگرامها در اصل همانطور که شمامیدونید جزو گرافیک محیطی محسوب میشن .این تصاویر ساده ترین راه ارتباطی برای برقراری ارتباط بین تمام افراد یک جامعه ، با هر سطح سواد و فرهنگ و حتی زبان یا نژاد است ! در واقع پیکتوگرام ها به نوعی طراحی میشود که در غالب خاصی محدود نشوند . یعنی برای افراد خاص یا افکار خاص طراحی نمیشوند .
 

هارموني رنگها

 

مکمل ها Complementary: 
رنگ هایی که مقابل یکدیگر در دایره رنگ قرار دارند به عنوان رنگ های مکمل شناخته می شوند. (مثال: سبز و قرمز). کنتراست بالایی که در رنگ های مکمل وجود دارد انرژی و تحرک زیادی را القا می کند. به ویژه زمانی که رنگ ها را خالص به کار ببریم. اما باید به یاد داشت که این حالت باعث اذیت بیننده نشود. رنگ های مکمل به هیچ وجه مناسب متن نیستند.

 

 

رنگ های متشابه Analogous: 
رنگ های متشابه، رنگ هایی هستند که در دایره رنگ در کنار هم قرار دارند. این رنگ ها معمولا با یکدیگر خیلی خوب جور می شوند و صحنه و طرح های زیبایی را به جا می گذارند. این رنگ ها در طبیعت به راحتی پیدا می شوند و هارمونی ای که به وجود می آورند بسیار دل نواز است. به یاد داشته باشید که به هنگام استفاده از این نوع رنگ ها، کنتراست و تضاد کافی را داشته باشید. یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید، رنگ دوم رنگ حمایت کننده و رنگ سوم (ترکیب شده با سیاه، سفید یا خاکستری) به عنوان مقوی آن.

 

سه گانه ها (ثلاثی یا Triadic): 
این رنگ ها در دایره رنگ در 3 نقطه مساوی قرار گرفته اند. (سه گوشه مثلث متساوی الاضلاع). هارمونی در رنگ های سه گانه کاملا پر تحرک هستند، حتی اگر آن ها بسیار کم رنگ و یا ترکیب شده با خاکستری به کار برده شوند. برای داشتن یک هارمونی سه گانه موفق باید توازن را دقیقا رعایت کرد؛ یک رنگ را رنگ اصلی و دو رنگ دیگر را پایه آن قرار دهید.

 

 

مکمل های متساوی الساقین Split-Complementary: 
این مثلث از رنگ ها شاخه ای از رنگ های مکمل هستند. علاوه بر رنگ اصلی دو رنگ هم جوار رنگ مکمل آن را انتخاب می کنیم تا الگوی متساوی الساقین را داشته باشیم. این روش از ایجاد هارمونی بسیار مقید برای افراد مبتدی است، چرا که مشکل می توان ترکیب بدی از آن ساخت.

 

مستطیل Rectangle یا tetradic:
رنگ های مستطیلی چهار رنگ هستند که دو به دو با هم مکملند. این الگوی قوی امکان ایجاد تنوع بسیار زیادی را به وجود می آورد. برای گرفتن نتیجه بهتر یکی از رنگ ها را رنگ اصلی قرار بدهید، همچنین باید توازن را بین رنگ های گرم و سرد رعایت کنید.

 

مربع Square: 
الگوی مربع شبیه به الگوی مستطیل است، اما هر 4 رنگ در آن در چهار نقطه از دایره به فاصله مساوی از یکدیگر قرار گرفته اند. در این وضعیت نیز اگر یک رنگ را اصلی قرار دهید و توازن رنگ های گرم و سرد را رعایت کنید نتیجه خوبی از آن می گیرید.

منبع انگلیسی :http://www.tigercolor.com/color-lab/color-theory/color-harmonies.htm

 

تایپوگرافی صدای تصویر

 تایپوگرافی صدای تصویر

در پوستر هاي اوليه که وظيفه معرفي يک کالا يا يک اثر هنري را بر عهده داشتند کلمات و حروف تنها به اطلاع رساني پوستر کمک مي کردند و به عنوان يک عنصر بصري در اندازه هاي مختلف فضاي پوستر را در مي گرفتند.براي نمونه اولين پوستر هايي که پدر و پدربزرگ هاي ما را براي ديدن نخستين فيلم هاي سينماي ايران، ترغيب مي کردند داراي چنين ويژگي بودند در اين پوستر ها مشخصات فيلم از جمله نام بازيگران، کارگردان و... به ساده ترين شکل و به سه زبان فارسي، فرانسه و روسي منتشر مي شد.پيشرفت صنعت چاپ و پيدايش هنر عکاسي با ايجاد تحولي شگرف در طراحي پوستر به تدريج تصاوير را به درون پوستر ها کشاند تا پوستر ها به ترکيبي از نوشته و تصوير بدل شوند.در اين شرايط بود که طراح پوستر مجبور شد براي انتقال پيام به مخاطب به فراگيري اصول زيبا شناسي بپردازد و اين امر رفته رفته به اصول و قواعد طراحي پوستر هويتي مستقل بخشيد.در واقع با ورود تصاوير به پوستر ها نه تنها از اهميت نوشتار در آنها کاسته نشد بلکه به ايجاد جنبشي جديد در نحوه طراحي حروف پوستر انجاميد.چرا که از آن زمان به بعد حروف مي بايست در کنار تصاوير که داراي قدرت بصري بالايي بودند جلوه کرده و به انتقال پيام و شعار مورد نظربه مخاطب کمک کنند.در نتيجه اين تحولات لزوم ايجاد يک دگرگوني در فرم ، اندازه و شکل نوشتار در پوستر بيش از پيش حس شد و با گذشت زمان و با شکل گيري شيوه هاي گوناگون تايپوگرافي، حروف و نوشتار جايگاه ويژه اي در پوستر پيدا کردند. رونالد بارتز اديب و فيلسوف فرانسوي مي گويد: «در گذشته عکس ها و تصاوير معنا را به تصوير مي کشيدند و امروزه نوشتار تصاوير را با خود حمل مي کنند و تصاوير را با فرهنگ و تصورات آميخته مي سازند»نوشتار جدا از رسالتي که بر عهده دارد (خبررساني) با تبديل شدن به يک فرم در ترکيب بندي (کمپوزيسيون) با کل پوستر يگانه شده و به عنوان يک اثر تجسمي مستقل، نقوش ماندگاري را در ذهن مخاطب بر جاي مي گذارد. به عبارت ديگر پوستر با جدا شدن از موضوع خود همچون هر اثر هنري ديگر فارغ از زمان و مکان باقي مي ماند.حروف پوستر بايد در درجه اول خوانا و سپس خواندني باشد. خوانا از لحاظ وضوح روشني و رسا بودن به گونه اي که مخاطب هنگام مشاهده حروف بر خواندن آن هيچ مشکلي برنخورد. خواندني از اين جهت که قرائت کردن نوشتار براي خواننده همراه با نوعي چالش توأم با لذت وعلاقه باشد و هيجان مخاطب را برانگيزد.امروزه نوشته جدا از تصوير نيست بلکه بخشي از تصوير را تشکيل مي دهد و به نوعي تصوير را کامل مي کند. نوشتار ، مانند ساير عناصر پوستر در صورتي که صحيح طراحي شود گيرا و تماشايي خواهد بود. البته هماهنگي ميان حروف و ترکيب بندي منجسم نيز در جذاب تر شدن نوشتار سهم به سزايي دارد.نکته حائز توجه در طراحي حروف براي پوستر اين است که حروف از طريق نوع شکل و چگونگي قرار گرفتن در صفحه مي توانند داراي کاراکتر خاصي باشند که اين کاراکتر در صورت هماهنگي با موضوع پوستر مي تواند در انتقال هر چه بهتر محتواي مورد نظر به مخاطبان تأثير به سزايي داشته باشند و از طرفي ديگر نيز حرکت و خط آهنگ کلمات سهم فراواني در ارزش و محتواي طرح ايفا مي کند.براي طراحي موفق نوشته ها در يک پوستر، جدا از بهره گيري از تکنيک هاي مختلف و رعايت نظم و تناسب به خلاقيت و ممارستي نياز است که طراح از طريق آن مي تواند به ارائه هر چه بيشتر پيام از طريق نوشتار نزديک شود. به قول کيت هنريش «تايپوگرافي صداي تصوير است» .از ديگر نکاتي که نبايد فراموش شود اين است که متن پوستر نبايد در فضاي کار گم شود و کم اثر جلوه کند به عبارتي ديگر خواندن متن در پوستر، حتي از فواصل نبايد مشکل باشد. رعايت موارد فوق که در غالب تايپوگرافي تعريف مي شود مي تواند پوستر را به ترکيب بندي و صفحه آرايي (لي اوت) ايده آل نزديک کند. در نهايت سهيم شدن حروف در ترکيب بندي و ميزانپاز پوستر روندي است که به تأثير گذار شدن پوستر در مخاطب و بيننده مي انجامد.
 

 تايپوگرافي در پوسترهاي ايراني 
 

در طراحي اعلان (پوستر/آفيش)، نوشتار و متن، غير از وظيفه اطلاع رساني مکتوب خود نيز يک فرم محسوب مي شودو در کل ساختار پوستر از لحاظ ترکيب بندي و صحفه آرايي به کار مي آيند.ايرادي که در اکثر پوسترهاي فارسي نسبت به لاتين به چشم مي خورد عدم تنوع در فونتهاي فارسي است و به ندرت آثاري با تأکيد بر روي نوشتار ديده مي شود (هرچند که از نظر ارزش گذاري تصوير و نوشته به يک اندازه است) و يا اينکه از تايپوگرافي خلاق و قوي از لحاظ بصري خبري نيست و بيشتر اين آثار داراي حروفي مشابه و يک دست از لحاظ فرم هستند.در حالي که يکي از نقاط قوت پوسترهاي لاتين، بخش نوشتاري آن است. حروف و کلمات لاتين، جد از وجه خبري داراي اشکال بصري بوده (به طور مثال کلمه A مي تواند برداشتي از سر گاو تعبير و تلقي شود) خاصي بهره مي برند که در ترکيب بندي با سايرعناصر پوستر به جذابيت آن مي افزايند. براي نمونه در پوستر هاي سينمايي که در دو بخش فارسي و لاتين تهيه مي شوند. اين موضوع آسانتر قابل درک است.پوستر هي لاتين به خاطر اينکه از فونداسيون و زيباشناسي غربي سرچشمه مي گيرند از ساختار منسجم تري برخوردار هستند. در کشور ما نيز اصول پوستر سازي با الگوي غربي تدريس مي شود. اما در آموزش و کار عملي همواره مشکل منتهاي فارسي با ويژگي هاي خاص خود و متفاوت از غرب وجود دارد.حروف فارسي با توجه فرهنگ و سنت هاي نوشتاري اين مرز و بوم به هم چسبيده است که اين ويژگي موجب شده تا از قابليت هاي چاپي الفباي فارسي کاسته و عرصه براي طراحي هنرمندانه حروف تنگ شود و متقابلاً جدا بودن حروف لاتين از نظر نگارش دست تايپوگرافيست هاي غربي در طراحي و تثبيت انواع حروف الفباء و حروف لاتين باز کرده است به طوري که هر ساله انواع فونت هاي گوناگون در طرح ها و شکل هاي مختلف به دنياي گرافيک ارائه مي گردد و طراحان گرافيک براي به کارگيري انواع حروف از نظر شکل و اندازه و... در آثارشان آزادي انتخاب بيشتري دارند.در پوستر هاي اوليه طراحي شده در ايران از خط و نوشته صرفاً جهت انتقال مفاهيم و اطلاعات و به عنوان يک اطلاع رسان صرف استفاده مي شد و کمتر فرم اشکال بصري آن با توجه به موضوع مورد توجه قرار گرفت. هيچ گاه به طور جدي کار تحقيقاتي به روي خط فارسي انجام نگرفته است تا قابليت هاي آن کشف گردد. همواره با ديد توريستي به خوشنويسي در حد قلم و مرکب نگاه مي کنيم و هيچ گونه تلاش جدي براي عبود از خوشنويسي و رسيدن به تايپوگرافي نرسيده ام.کمتر به فکر آن بوده ايم تا داراي پالت هاي مختلف تايپوگرافي از حروف و الفباي فارسي باشيم و اين را مي توان به حساب کم کاري کساني گذاشت که در اين مقوله به فعاليت مي پردازند.يکي از عوامل موفقيت غربي ها در اين زمينه به صنعت چاپ آنها با عمر حدود ??? ساله برمي گردد. غربي ها در اين زمينه داراي تجربه و اعتبار خاصي هستند . آنها به خوبي به جنبه کاربردي و حروف با توجه به نوع کارکرد ماشين هاي چاپ اشراف کامل دارند و در گذشته ، چاپگر به نوعي طراح حروف لاتين بود که به فراخور مطالب، اقدام به طراحي فونت لاتين مي کرد. به تعبيري مي توان چاپگر ها را گرافيست هاي آن زمان دانست. وجود حدود ???? فونت مختلف در خط لاتين تا قبل از پيدايش کامپيوتر مي تواند علت ديگري براي موفقيت غربي ها باشد که از پشتوانه چاپي آنها نشأت مي گيرد. در ايران نيز قبل از ورود کامپيوتر، پوسترهاي فارسي در محدوديت فونت ها شکل گرفته است.اگر در بعضي پوستر ها شاهد آثار درخشاني در زمينه طراحي حروف هستيم ، به دليل حجم کم آن است و يا اينکه از خلاقيت طراح نشأت گرفته است. بعضي از خطوط فارسي، مانند خط ياقوت که داراي لهجه عربي است و حتي در کاشي کاري هاي اسلامي نيز از آن استفاده شده جهت پوسترهاي که موضوع مذهبي دارند مناسب است و خط نستعليق که به هويت ملي تبديل شده در پوستر هايي با اين مفهوم مي تواند جواب مثبت دهد.امّا اينها کافي نيستند. در بعضي موارد طراحان گرافيک با الهام از فرم الفباي لاتين و براساس ساختار و معيار قرار دادن آنها به طراحي حروف جديد دست زده که در بعضي زمينه ها به موفقيت هاي نيز رسيده اند.ورود کامپيوتر به حيطه گرافيک، به کارهاي گرافيکي تا چند هزار برابر سرعت داده و موجب تنوع و افزايش فونت ها فارسي شده است. اما هنوز آن چنان که بايد و شايد جوابگوي نياز طراحان گرافيک نيست و همچنان، در کشف استعدادهاي خط فارسي . بکارگيري گرافيکي آن به علل مختلف ضعيف عمل کرده ايم.عدم رشد بلوغ جامعه گرافيکي ايران از جهت تخصص در حيطه هاي کار گرافيکي باعث شده کساني که توانايي لازم را در اين زمينه دارند به صورت تخصصي کار نکنند و هنوز واژه تايپوگرافيست واژه غريبي باقي بماند، در حالي که يکي از نيازهاي مبرم جامعه گرافيک امروز ايران پرورش اين گونه نيروهاي در هر زمينه اي مي باشد.از طرفي جامعه خوشنويسي ايران که به حد کمال خود رسيده است، بايد به عنوان يک مدرسه و مرکز خط شناسي با توجه به پشتوانه عظيم و غني وباسابقه طولاني در اين زمينه به ابداع انواع خطوط جديد و مدرن مطابق نيازهاي کنوني جامعه گرافيک اقدام کند.خطوط شناخته شده فارسي مسير تکامل خود را طي ساليان طولاني طي کرده است و حال به خلاقيت و شکوفايي خطوط جديد نياز دارد. طراحان و گرافيست ها با توجه به رشته تخصصي خود نبايد به حروف و کلمات و متن آثار خود فقط از جنبه اطلاع رساني نگاه کنند. نوشتار، فرم و شکل خود را از موضوع و محتوا مي گيرد و در کل ترکيب بندي اثر سهيم مي شود. امروزه حروف و کلمات و خط فارسي به يک ساختار نو و بديع نيازمندند. به نقل از سايت عفراوي

دایره یا چرخه رنگ

دایره یا چرخه رنگ:
یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگ های قرمز، زرد و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به شمار می آید. سر آیزاک نیوتون (Sir Isaac Newton) در سال 1666 اولین نمودار رنگ دایره شکل را به وجود آورد. از آن زمان تا کنون، دانشمندان و هنرمندان به مطالعه و طراحی نمونه های متنوع و مختلف این مفهوم اولیه بوده اند. 
اختلاف نظرهای متعدد درباره صحت و برتری یک چیدمان نسبت به دیگری، مدام موجب بروز مناقشاتی در این جمع شده است، اما در حقیقت هر دایره رنگی که ترتیب منطقی رنگ های خالص در آن رعایت شده باشد، موثق و قابل استفاده خواهد بود.

 رنگ های اصلی:
در تئوری رنگ سنتی، قرمز، زرد و آبی رنگ های اصلی هستند زیرا دانه های رنگی تشکیل دهنده آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده و تمام رنگ های دیگر از ترکیبات مختلف این سه رنگ با یکدیگر به دست می آیند.

  رنگ های فرعی یا ثانویه:
سبز، نارنجی و بنفش رنگ هایی هستند که از ترکیب رنگ های اصلی با یکدیگر حاصل می شوند. محل قرار گیری هر رنگ ثانویه در دایره رنگ، بین دو رنگ اصلی تشکیل دهنده اش است.

   رنگ های ترکیبی:
زرد- نارنجی، قرمز نارنجی، قرمز- بنفش، آبی - بنفش، آبی- سبز و زرد - سبز، این رنگ ها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می آیند و در اینجا هم، در میان دو رنگ تشکیل دهنده خود قرار می گیرند. 

هماهنگی (هارمونی) رنگ:
هماهنگی یا هارمونی به معنای "چیدمان مطبوع اجزاء یک کل"  است و وجود آن در تمام مظاهر زندگی از موسیقی، شعر، رنگ یا حتا یک کیک زیبا، جلوه می کند. از نظر دیداری، هماهنگی، در چیزی است که موجب لذت چشم می شود. این هماهنگی بیننده را مجذوب کرده و احساس نظم و تعادل را در او ایجاد می کند. هنگامی که چیزی ناهماهنگ است، یا خسته کننده است یا وحشتناک. از طرفی هارمونی بیش از حد نیز به ترکیبی بسیار ملایم و نچسب تبدیل میشود و بیننده را آن طور که باید مجذوب و علاقه مند نمی کند و بالعکس عدم حضور آن نیز تصویری به وجود می آورد که هیچ چشمی تحمل دیدن آن را ندارد.

مغز انسان هر چیزی را که قابلیت سازماندهی نداشته و نامفهوم باشد، پس می زند. عمل دیدن به حضور یک ساختار منطقی نیاز دارد و هماهنگی رنگی می تواند این علاقه به دیدن و حس تعادل را به وجود بیاورد. به طور خلاصه، یکپارچگی مفرط موجب تحریک ناپذیری و پیچیدگی مفرط موجب تحریک بیش از اندازه مغز می شود. تعادل پویا، نتیجه حضور هماهنگی است. 
برای مشاهده تعالی هارمونی و هماهنگی کافی است به هارمونی رنگ ها در در طبیعت دقت کنید. همان طور که گفتیم، تئوری های رنگ و هارمونی رنگی متعددی وجود دارند. در اینجا به معرفی چند فرمول ابتدایی در به کار گیری رنگ ها میپردازیم:

هارمونی بر اساس هم جواری رنگ ها:
رنگ های هم جوار (پیوسته) یا Analogous Colors، به هر دسته سه تایی از رنگ هایی گفته می شود که در دایره رنگ کنار یکدیگر قرار گرفته اند. مانند زرد-سبز، زرد و زرد نارنجی. معمولا در چنین ترکیب هایی، یک رنگ از نظر مقدار، بر دو رنگ دیگر برتری دارد. 

هارمونی بر اساس رنگ های مکمل:
رنگ های مکمل آنهایی هستند که در دایره رنگ، درست در مقابل یکدیگر قرارگرفته اند. مانند قرمز و سبز یا قرمز- بنفش و زرد - سبز. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، درجات مختلف زرد-سبز در برگ ها، هماهنگی زیبایی با رنگ های قرمز-بنفش گل، ایجاد کرده اند. رنگ های مکمل بالاترین درجه تباین (کنتراست) و ثبات را به وجود می آورند.

هارمونی بر اساس طبیعت:
طبیعت، بهترین نقطه شروع برای درک و ایجاد هارمونی رنگی است. در تصویر پایین ملاحظه می کنید که زرد، سبز و قرمز چه نقش هماهنگی ایجاد کرده اند و این ترکیب متناسب، لزوما در دو مورد قبل نمی گنجد، اما زیبا و قابل اجرا است.

http://www.newdesign.ir/search.asp?id=205&rnd=7325 :منبع 

نکته هایی برای تقویت خلاقیت در طراحی گرافیک


خلاقیت آن چیزی که همه طراحان گرافیک بدنبال آن هستند. آن چه که بیش از پارامترهای دیگر تمایز ایجاد می کند و کار یکی را نسبت به دیگری بهتر می نماید.خلاقیت نیز مانند بسیاری از مباحث دیگر آموختنی است کافی است شیوه های ایجاد آن را بدانید تمرین کنید و بکار گیرید. خواهید دید که پس از مطالعه این مجموعه مقاله دید بهتری نسبت به جهان اطراف خواهید یافت و طراحی خلاقانه مطابق با سلایق مشتری برایتان ساده تر می گردد

ادامه نوشته

چاپ افست

DE-Zeitungsrollenoffsetdruck by Steschke.jpg

چاپ افست نوعی از چاپ که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کنند. ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانه‌است . در چاپ افست نخست آن چه را که باید چاپ شود بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند، سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می‌گیرد. زینک را به دور نخستین استوانه می‌پیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. کاغذ سفید که متوالیا به دور استوانه سوم می‌پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد. سرعت کار ماشین‌های چاپ افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) می‌باشد.

از بزرگترین تولیدکنندگان ماشینهای چاپ افست درجهان کمپانی هایدلبرگ آلمان است .[۱]

علم شیمی نقش مهمی در چاپ افست دارد، چاپ افست تقابل بین آب و مرکب است که بر روی سطح پلیت که صفحه ای از جنس آلومینیوم می باشد صورت میپذیرد که اصطلاحاًدر چاپ افست به این صفحه زینک گفته می شود سطح رویی این صفحه توسط روش های الکترو شیمیایی اکسید شده است وتبدیل به اکسید آلومینیوم گردیده است تاسختی و مقاومت شیمیایی آن بالا رود . سطح رویی زینک را با مواد پلیمری حاوی مواد حساس به نور نمک های دیازونیوم پوشش می دهند.زینک توسط نور ماورای بنفش ویا لیزر نوردهی می شود تا تصویر برروی آن ایجاد گردد وسپس توسط یک محلول قلیایی شستشو می شود تا ماده پلیمری در نقاط نور خورده از روی سطح زینک برداشته شود بدین طریق دو ناحیه بر روی سطح زینک ایجاد می شود( نواحی آب دوست و نواحی چربی دوست)، نواحی تصویری روی سطح زینک که ازماده پلیمری تشکیل شده است چربی دوست و جاذب مرکب و نواحی دیگر آب دوست و جاذب رطوبت می‌باشد .برای آنکه در نواحی غیر تصویری سطح زینک، لایه نازکی از آب وجود داشته باشد تاازنفوذ مرکب به آن جلوگیری شود باید کشش سطحی آب ورودی به سطح زینک را کاهش داد که معمولاً با اضافه کردن موادی مانند ایزو پروپیل الکل این کار صورت می گیرد. همچنین آب موجود در ماشین چاپ که قسمتهای غیر تصویری را پوشش میدهد که اصطلاحاً محلول مرطوب کننده نامیده می شود باید دارای خاصیت اسیدی باشد و PH آن در محدوده 4.8-5.2 باشد که با استفاده از یک محلول بافری به نام داروی آب و اضافه کردن به محلول مرطوب کننده صورت می پذیرد.

حرفه اي شدن در چاپ

يكي از تمرينات بسيار كارآمد در زمينه حرفه اي شدن در چاپ و تشخيص مسائل مختلف آن بررسي و كالبد شكافي يك كار چاپي است.

اين تمرين را مي توانيد با داشتن يك لوپ يا ذره بين چاپ با قدرت بزرگنمايي بيش از 8 برابر به خوبي انجام دهيد. در مواردي چنانچه لوپ هاي قوي تري داشته باشيد كارآيي هاي پژوهشي مختلفي به شما مي دهد. در اين خصوص بزرگنمايي 50 برابر را به شما پيشنهاد مي كنيم كه تا حدودي كار ميكروسكوپ را انجام مي دهد. لذت ديدن برخي جزئياتي كه با اين لوپ به شما دست مي دهد ارزش خريدنش را دارد. چه بايد كرد؟ 
از امروز نمونه هاي چاپي مختلفي كه در پيرامون خود مي بينيد برداريد و با لوپ به جزئيات آن نظر كنيد. اگر با ترام و جزئيات آن آشنا نيستيد به مقالات قبلي يا به سايت Afravi.com  رجوع كنيد. شناخت ترام و جزئيات آن كمك بسيار موثري به اين بررسي و كالبد شكافي مي كند. نمونه هاي جمع شده را يكي يكي نگاه كنيد. اگر در نمونه هایتان جعبه وجود دارد آن را باز نماييد و درباره جزئيات آن كه توضيح آن داده خواهد شد دقت نماييد. چه چيزهايي بايستي كنترل شود؟ 
بسيار خوب اكنون نمونه هاي مختلف جمع شده را كه شامل ليبل، جعبه، بروشور، كاتالوگ و موارد متعدد ديگر است در كنار خود داريد اين نكته را در نظر داشته باشيد كه احتمالاً موارد مشكل دار داخلي بسياري خواهيد يافت اما نمونه هاي خارجي به دليل اينكه كالاهاي صادراتي هستند عيب و نقص كمتري دارند بنابراين سعي كنيد از همه نمونه هاي داخلي و خارجي در مجموعه خود داشته باشيد. در مورد بسته بندي محصولات، اين نكته كاملاً مشخص است كه كالاي ارزشمند در بسته بندي نفيس تر ارائه مي شود به عبارت ديگر چون قيمت و ارزش كالا زیاد است، مي توان روي جعبه آن نيز سرمايه گذاري كرد و نمونه جعبه بهتري ارائه نمود. در اين مورد بسته بندی بسته عطرهاي مختلف حرفهاي بسياري براي گفتن دارند، اين نوع جعبه ها را نيز در مجموعه خود اضافه نماييد اكنون موارد زير را در مورد تك تك نمونه ها بررسي كنيد.

1- خروجي فايل چگونه است؟كار را با لوپ بررسي كنيد. خروجي فايل از چه نرم افزاري گرفته شده؟ از نرم افزارهاي برداري يا بيت مپ؟ (براي دريافت تفاوت هاي بردار و بيت مپ به مقالات قبلي يا سايت Afravi.com و یا کتاب "آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می دانند" مراجعه كنيد.
با لوپ روي نوشته به خصوص نوشته هاي ريز و ظريف نگاه كنيد. چنانچه خروجي بردار مي باشد نوشته ها يا به عبارت ديگر خم ها صاف و مرتب است. اما اگر خروجي بيت مپ باشد همين قسمت ها كنگره دار يا به عبارت ديگر رنجه رنجه ديده مي شود.
اين اتفاق زماني حادث مي شود كه كار نهايي خود را در نرم افزارهاي بيت مپ مثل Photoshop بسته ايد يا اينكه كار نهايي را تبديل به تصوير كرده باشید.
شايد از خود بپرسيد كه، كارهای چاپي‌ای که به شكل بيت مپ خروجي گرفته شده از اين نظر مشكل خاصي ندارد و كسي با ابزار لوپ به كار نگاه نمي كند؟
درست است اگر يك كار چاپي كه ضرورت داشت از نرم افزارهاي برداري چون CorelDRAW يا FreeHand   خروجي گرفته شود، از Photoshop خروجي بگيريم در نظر عوام بدون مشكل است. اما اين نكته را يقين بدانيد كه مقايسه همين كار با نمونه اي كه از برداري خروجي گرفته شده در نظر عوام هم متفاوت ديده خواهد شد و بدون ابزار هم، كار چاپی بهتر از نمونه مشکل دار، تشخيص داده مي شود. اما گرافيست حرفه اي يا ناظر چاپ با كارفرماي غير مطلع از مسايل فني تفاوت دارد. بنابراين وقتي كارهاي مختلف را مرور مي كنيد به نوع خروجي بردار يا بيت مپ دقت داشته باشيد و اشكالاتي كه در اثر خروجي بيت مپ ملاحظه مي كنيد را مد نظر بگيريد و از انجام آن در كار خود، پرهيز كنيد. مشكلاتي چون كاهش وضوح طرح گرافيكي در نوشته ها  بخصوص نوشته هاي ريز.                                   2- كار چاپي چند رنگ است؟در اين مورد نظر شما را به مقاله قبلي جلب مي كنم (چگونه تعداد رنگهاي يك كار چاپي را تشخيص دهيم)  به اختصار اينكه نمونه ها را كنترل نماييد و تعيين كنيد كه كار چاپ شده چند رنگ است يا اينكه لازم بود اين نمونه بخصوص چند رنگ چاپ شود تا زيباتر و نفيس تر باشد.                                                                              3- شيوه چاپ نمونه ها چيست؟نكته با اهميت ديگري كه بايستي به آن دقت داشته باشيد شيوه چاپ نمونه هاي جمع آوري شده است شيوه چاپ به موارد متعددي بستگي دارد از جمله: جنس چاپ شده مثل (کاغذ، مقوا، BOPP ،PVC ، فلز و ...)، كيفيت جنس چاپ شده (مثل دقت ترام‌ها، وضعیت چاپی و ...) شكل جنس چاپ شده (ورق، به حالت قوطی، شکلهای مختلف دیگر و ...) و حتي تيراژ آن (1 نسخه یا 1/000/000 نسخه). اما دقت كنيد كه شكل جنس چاپ شده ممكن است بعد از چاپ تغيير كرده باشد (به شماره 4 در همين مقاله رجوع کنید)
از اينجا شروع كنيد كه جنس نمونه چاپ شده را بررسي نماييد. اگر جنس مورد نظر كاغذ و مقواست احتمال اينكه افست باشد وجود دارد مشروط به اينكه كيفيت چاپ خوب باشد يعني دقت ترام ها حدوداً بين lpi 150 تا lpi 200 باشد. براي تشخيص دقت ترام يا lpi به مقاله dpi, ppi lpi,   در سايت Afravi.com رجوع نماييد. در آن مقاله ياد خواهيد گرفت كه lpi كارهاي چاپي را چگونه تشخيص دهيد. اما اگر كار چاپي روي BOPP  (جنس هايي مثل انواع چيپس ها و پفك ها) صورت گرفته و كيفيت چاپ نيز در حد lpi 120  تا lpi 200 است و البته تيراژ آن نيز زياد است (مثل پفك نمكي يا انواع چيپس و بستني چوبي) يقيناً چاپ به يكي از روشهاي هليو يا فلكسو انجام شده است.
چاپ هليو دقيق تر از فلكسو است اما ممكن است نمونه چاپي در دست شما با نمونه اي از ماشين چاپ هليو چاپ شده باشد كه كيفيت خوبي نداشته است. بنابراين پارامتر كيفيت در تشخيص شيوه چاپ هليو و فلكسو قابل استفاده نيست. در اين مورد باز هم لوپ به كمك شما خواهد آمد. ماهيت چاپ فلكسو با توجه به استفاده از کلیشه های برجسته به گونه اي است كه در اطراف بخش هاي مختلف به نظر مي رسد كه خط نازكي ايجاد شده است. به عنوان مثال در اطراف نوشته هاي تك رنگ با لوپ نگاه كنيد اثر چاپ فلكسو را مشاهده خواهيد كرد.
بنابراين يكي از پارامترهاي تشخيص فلكسو از هليو وجود خط نازك سفيد ايجاد شده در اطراف تنپلات های تک رنگ است).
در مورد چاپهای دیگر چون سیلک، تامپو، داغی Hot foil نیز که از کیفیت های پایین تری برخوردارند نکته های بسیاری وجود دارد.
سیلک و تامپو: با این دو شیوه چاپ تقریباٌ می توان روی هر جنسی چاپ کرد اما چیزی که نشان دهنده چاپ به وسیله یکی از این دو شیوه به طور قطع است شکل ماده چاپ شونده است، برای مثال ظرف پلاستیکی ماست و ... که بطور مستقیم بر روی آنها چاپ صورت گرفته به یکی از این شیوه ها انجام شده است.
البته در راه تشخیص شیوه چاپ روی مواد نکات ریز و درشت بسیاری وجود دارد که شرح و بسط همه آنها مجال خود را می طلبد اما در اینجا به همین مختصر بسنده می کنیم تا شاید وقتی دیگر.                                               4- مراحل کار چگونه است؟شاید بهتر بود این قسمت را در ابتدا بررسی می کردیم اما چون ذکر این نکته کمی نا آشناتر از نکات دیگر بود در آخر قرار گرفت. یک پروژه چاپی تنها شامل یک کارت ویزیت، بروشور، پوستر و یا یک جعبه ساده نیست که مراحل آن تا اندازه روشن و واضح باشد. در واقع رسیدن به یک بسته بندی نفیس آگاهی فراوانی در خصوص همه بخش های درگیر در پروژه چاپی از طراحی گرفته تا لیتوگرافی و چاپخانه و مراحل تکمیلی کار می خواهد با بررسی نمونه های زیبا و نفیس که معمولاٌ در بسته بندی های ارزشمند همچون عطرهای مختلف یافت می شود، می توان به اطلاعات مفید و کاربردی فراوان دست می یابیم.
ممکن است در نظر اول با دیدن یک جعبه عطر تشخیص دهید که این جعبه تک رنگ چاپ شده است اما بررسی دقیق آن احتمالاٌ به نتایج متفاوتی می انجامد. مثلاٌ اینکه یک مقوای ساده را در ابتدا متالایز کرده اند یعنی به روی آن یک لایه با ظاهر فلزی چسبانده اند، بعد چهاررنگ ترکیبی و دو رنگ تفکیکی چاپ شده است و به دنبال آن سلفون مات چسبانده اند و در موضوع های مختلف UV کار شده است و بعد به وسیله ماشین لتر پرس برجسته کاری شده و در قسمتهایی Hot foil و ...
بنابراین می بینید که بر روی یک جعبه کوچک چقدر کار شده است و طبیعتاٌ هزینه تولید این جعبه بسیار بالا رفته است.
در کارهای حرفه ای چاپ بسیار پیش می آید که کارفرما نیاز به تولید یک بسته بندی نفیس را دارد و هزینه های آن را هر چقدر باشد می پذیرد اما به نظر شما اگر قبل از رسیدن به این مرحله تمرینات گفته شده را انجام نداده باشیم قادر خواهیم بود به بهترین نحو خواسته کارفرمای خاص خود را برآورده کنیم؟
توصیه: اگر از دست اندرکاران طراحی تا چاپ هستید بخصوص اگر با سفارشات مختلف چاپی سر و کار دارید، از دیدن و بررسی دقیق کارهای چاپی غافل نشوید.
هر نمونه چاپی اطلاعات بسیار ارزشمندی در درون خود دارند که می تواند در آینده برای شما پول ساز باشد. 

کاغذ و مقوای گلاسه


کاغذ چاپ دارای پوشش دورو با کیفیت بالا و کمی سنگین و با سطحی صاف و هموار را کاغذ گلاسه می نامند. تکثیر تصاویر تک رنگ و چند رنگ با کیفیت خوب نیاز به کاغذی دارد که سطح آن یکدست و صاف باشد و جوهر بصورت یکنواخت جذب سطح آن شود . کاغذ گلاسه در این مورد مناسبترین می باشد.
کاغذ گلاسه مرغوبترين نوع كاغذ است كه هر چه سنگين تر باشد يعني گرماژ آنها بيشتر باشد كيفيت چاپ روي آنها بهتر است. معمولا كارهاي رنگي و يا اعلا را روي كاغذ گلاسه چاپ مي كنند.
هر چه مقدار و تعداد رنگها بيشتر باشد، كاغذ گلاسه سنگينتري لازم است.
کاغذ گلاسه به دو صورت مات و براق و همچنین یک رو و دو رو ارائه می شود.


موارد مصرف :
  • جلد و یا متن مجله و کتاب
  • محصولات تبلیغاتی مختلف مانند : کارت ویزیت ، بروشور و غیره

تخت سلیمان(آتشکده آذرگشنسب)

تخت سلیمان(آتشکده آذرگشنسب) نام محوطهٔ تاریخی بزرگی، در نزدیکی تَکاب و روستای تخت سلیمان (در گذشته نصرت‌آباد) در استان آذربایجان غربی و 45 کیلومتری شمال شرقی این شهر است.

ادامه نوشته

خجسته ميلاد قائم آل محمد حضرت مهدي(عج) مبارك باد

اي بهانه آفرينش! اي موعود ! درآستانه بهاري ديگر از ميلادت ايستاده ايم؛ بهاري كه بي حضور تو، سال هاست هم نشين خزان است. در فراق تو، گل ها انديشه شكفتن را از ياد برده اند و رودها، حيران در بستر زمين به دنبال ردّ پايي از تو سرگردان اند، چشمه ها در انتظار تو مي جوشند و درياها در فراق تو مي خروشند. زمين سال هاست در انتظار گام هاي تو خيره مانده است و درختان هزار سال است در قنوت دست هايشان تو را مي طلبند. اي ناگشوده ترين راز! دشت را بنگر و شقايق هاي داغ دار را كه يك صدا تو را مي خوانند. آفتاب، هر سپيده دم، به شوق ديدار تو طلوع مي كند و در حسرت ديدار تو، در دل آسمان مي سوزد. بگو، آفتاب جمالت كي و از كدامين سو مي تابد و دستان بهارآورت، در كدام فصل گل مي دهند. اي آخرين منجي! بگو قلب هامان كي به اجابت مي رسند، چشم هامان چه وقت با اشك شوق چراغاني مي شوند و گوش هامان چه هنگام با طنين آسماني صدايت آشنا مي گردند. بيا تا دل هامان دوباره عاطفه را تجربه كنند و پرواز را بياموزند. بيا تا روزگارمان يك سره آفتابي شود.
مهدي جان! تو در اوج حضور ايستاده اي و غيبت ما را مي نگري و بر غفلت ما مي گريي، ما به انتظارت مي نشينيم تا از انتهاي جاده خلوص بيايي و برايمان هديه اي از گلشن رضوان بياوري و از خداوند مي خواهيم كه ظهورت را نزديك فرمايد و پرده هاي ظلمت را از ديدگان ما بزدايد تا جمال دلربايت را ببينيم. 
سپيده دم روز پانزدهم شعبان سال 255 ه.ق مي دمد. عطري آسماني در فضا مي پيچد. نرجس در هاله اي از نور بوده و حكيمه (عمه امام حسن عسكري(ع)) بي قرار سوره قدر را زير لب زمزمه مي كند. آري! صبح صادق مي دمد و بوي بهشت فضاي خانه امام حسن عسكري(ع) را عطرآگين مي كند، زمين از آمد و شد فرشتگان آسماني غرق نور است. آن روز آفتاب بي قرارتر از هر روز طلوع مي كند تا چشمش به جمال فرزند منوّر امام حسن عسكري(ع) روشن شود. آفتاب نيمه شعبان مي دمد و با دميدنش، مژده طلوع آفتابي حقيقي را براي تمامي مردمان به ارمغان مي آورد و خداوند با قدرت بي پايان خويش، ولادت حضرت مهدي(عج) را از دشمنان مخفي نمود و تا به امروز، ايشان را مشمول حمايات خود قرار داده تا حكومت عدل جهاني به دست حضرتش برقرار گردد. ان شاءالله..